Thursday, May 12, 2011

Ja vem går vidare? Om mitt gissningsresultat för semifinal 1 var 7 rätt av 10, så finns det risk för att jag nu kommer med en riktigt usel fiaskoröstning. Onsdagens första genrep innehöll en hel del artistiska tabbar och tekniska stöningar vilket gör det ännu mer svårbedömt. Dessutom tycker jag att startfälet är betydligt svagare än semifinal 1. Det finns inga klara favoriter och allt känns medelmåttigt. Följande låtar (tror jag) går till final.

Bosnien Herzegovina:
Dino Merlin får representera de grå tinningarnas charm och den något melankoliska låten ger en känsla av Simon Garfunkel.


Österrike:
Nadine Beiler är tävlingens Whitney Houston och låten ger mig gåshud vilket inte hänt ofta i år. En otrolig röstkapaciteten med tanke på hur 'petit' hon är!
Ukraina:
Mika Newton sjunger bra men det är konstnären Kseniya Simonova som stjäl showen. Hon är 'sand animation artist'. Det ni ser på skärmarna är konst i live-version.



Sverige:

Dansen är bra men den sker på bekostnad av sången. Jag utgår från att Eric Saade satsar ordentligt när det gäller. Genrepet idag ger ingen säker finalplats. Och så hoppas vi att glaset ska krascha som planerat.



Cypern:
Om någon sagt till mig för en vecka sedan att Cypern är i final så hade jag bara skakat på huvudet. Det finns något suggestivt över låten och Christos Mylordos sjunger jättebra. Att det sedan dyker upp en wailande kvinna i bakgrunden får jag inte att gå ihop. Hon sjunger bra men ge henne en egen låt nåt annat år.


Slovenien:
Äntligen ett inslag med lite balkanfeeling som sedan övergår till nån slags dramatisk rock mot slutet. Önskar att Maja Keuc hållit fast vi slovenska istället för engelska.



Rumänien:
Brittisk influerad popmusik från Hotel FM. Kanske inte så konstigt då sångaren är från Wales. Glad, svängig låt som konkurrerar i samma genre som Holland, Danmark och Lettland. Jag tror ändå att Rumänien lyckas med hjälp av rumänska röster i förskingringen.


Estland:
Getter Jaanis cirkus-tema-låt som vill befinna på Rockefeller Street medan den egentligen passar bättre i dagismiljö. Jag förstår mig inte på sticket som hugger av det monotona beatet och plötslig ska vi kastas in i någon slags jazz-feeling.


Danmark:

Efter att ha velat fram och tillbaka faller rösten till Danmarks fördel istället för Nederländerna. I mina öron tävlar de i samma kategori men eftersom danskarna i bandet A Friend In London är snyggare så drar de det längre strået.

Irland:
I mina öron en pajaslåt som klättar all högre upp på vadslagningslistorna. Tvillingarna i Jedward får mig att tänka på flamsiga eunucker i Marie Antoinettes hov. Sångtalang är det inte tal om i denna låt men troligen en topplacering.

Running order semifinal 2:

1. BOSNIA & HERZEGOVINA: Dino Merlin “Love In Rewind”
2. AUSTRIA: Nadine Beiler “The Secret Is Love”
3. NETHERLANDS: 3JS “Never Alone”
4. BELGIUM: “Witloof Bay” “With Love Baby”
5. SLOVAKIA: TWiiNS “I’m Still Alive”
6. UKRAINE: Mika Newton “Angel”
7. MOLDOVA: Zdob si Zdub “So Lucky”
8. SWEDEN: Eric Saade “Popular”
9. CYPRUS: Christos Mylordos “San Aggelos S’agapisa”
10. BULGARIA: Polly Genova ”Na Inat”
11. FYR MACEDONIA: Vlatko Ilievski ”Rusinka”
12. ISRAEL: Dana International ”Ding Dong”
13. SLOVENIA: Maja Keuc “No One”
14. ROMANIA: Hotel FM “Change”
15. ESTONIA: Getter Jaani ”Rockefeller Street”
16. BELARUS: Anastasiya Vinnikova ”I Love Belarus”
17. LATVIA: Musiqq “Angel In Disguise”
18. DENMARK: A Friend In London “New Tomorrow”
19. IRELAND: Jedward ”Lipstick”

Photos: www.oikotimes.com by Yannis Papoutsakis; Roger

0 Comments:

Post a Comment



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

FREE HOT BODYPAINTING | HOT GIRL GALERRY