|
|
---|
Thursday, January 27, 2011
Fredag och dags för sista deltävlingen i Finlands Euroviisut. Förra veckan påstod jag att omgång 2 hade det starkaste startfältet men frågan är om inte denna vecka är minst lika stark. Det är i alla fall minst lika svårtippat. Dessutom är det ett startfält som borde tilltala traditionalister. Två av låtarna framförs på finska. Vi får höra tre modulationer vilket är tävlingens rekord.
Friday and the last semi-final in Euroviisut. Previous week I said that semi-final 2 was the strongest. Maybe I was wrong. We can look forward to another tough fight. It is also the round which should appeals to the traditionalists. Two songs are in Finnish and we can look forward to three key changes!
1. Eveliina Määttä: "Dancing in the Dark"
Eveliina försöker göra en Robin men låter mer som en Madonna pastisch som inte vill lyfta. Egentligen är det inget större fel på låten men det saknas en stark refräng och det känns småtråkig. Sticket innan modulationen sänker tempot ytterligare. Mycket beror på framförande. Ska tilläggas att detta är kvällens ’modernaste’’låt.
Eveliina tries to do a Robyn but sounds more like a static Madonna-pastiche. It’s nothing wrong with the song except that there is no characteristic chorus and it feels a bit boring. The ‘middle eight’ lowers the tempo even if it recovers a bit with the key change. The future of this song depends very much on the performance. This is the most modern song of the evening.
2. Sami Hintsanen: "Täältä maailmaan" (= From here to the world)
Äntligen en klassisk gammaldags schlager. Smäktande smörballad som tilltalar min ’dansbandsgen’. Sami röst har karaktär och kraft. En refräng som fastnar vid första genomlyssningen. Låten byggs upp på traditionellt vis med modulation och pompös orkestrering. Jag kan nästan se dirigenten (Ossi Runne?) framför mig . En perfekt låt för kvällens sista dans.
Good old days! Finally a classic tune. A languorous ballad that appeals to my sentimental heart and reminds of the Johnny Logan era. Sami has a strong and characteristic voice. The chorus sticks like glue from the beginning. The song is built up in a traditional way with key change and a pompous orchestration. In my mind I can see the conductor (Ossi Runne?) in front of the orchestra. A perfect song for the last dance.
3. Tommi Soidinmäki: "Seis!" (=Stop)
Musikallåt med programmerade trummor. Det är nästan så man kan tro att Fredrik Kempe haft ett finger med i spelet. Tommi sjunger med en typisk musikalröst och kan ståta med titeln Årets Tangokung som han erhöll 2004. Låtskrivaren Petri Laaksonen är rutinerad och brukar veta vad som går hem i Finland. Kvällens tredje modulation.
An entry in the musical genre but with programmed drums. Has Fredrik Kempe been involved in this…??? Tommi sings with a typical musical educated voice. He won the title ‘Tango-king’ in year 2004. The composer Petri Laaksonen is well-know and use to know what the Finns like. The third key change of the evening.
4. Saara Aalto: "Blessed with Love"
En ballad som också skulle kunna platsa i en musical. Saara sjunger bra och ska ha all heder åt att hon skrivit låten själv och tagit sig till tävlingen via webbjokerröster. Personligen har lite svårt för denna typ av sockersöta, könlös melodier som verkar hämtade ur en tecknad Barbiefilm.
Another ballad in the musical genre. Saara sings well and she gets credit for composing the song herself. She is also one of three web wild cards in the contest. Personally I have difficulties with these kinds of sweet, asexual melodies which I think suits better in a Barbie cartoon than in Eurovision.
5. Stala & So.: "Pamela"
Om ni somnade till under den förra låten så vaknar ni säkert till när denna Stala & So drar igång sin glamrock. Förebilder sägs vara Slade, T-Rex, David Bowie. Jag tycker det låter mer som en tidig Europe. Rock går som bekant hem i Finland och sjunger killarna bra så är de i final. Jag gillar inte det abrupta slutet och eftersom de anspelar på 70-80-talen så hade låten med fördel kunnat ha en modulation.
If you fell asleep during the last song it’s time to wake up. Stala & So is glam-rock and according to themselves the role models are Slade, T-Rex, David Bowie. I think it’s some kind of ‘heavy-rock-light’ and closer to Europe (from Sweden). Finland is a country of rock and if the guys sing well they will be in the final. I have my doubts about the abrupt ending of the song and if they want to refer to the 70-80ies it would have been great with a key change.
Listen to the songs / Lyssna på låtarna
Source, photos: YLE
Friday and the last semi-final in Euroviisut. Previous week I said that semi-final 2 was the strongest. Maybe I was wrong. We can look forward to another tough fight. It is also the round which should appeals to the traditionalists. Two songs are in Finnish and we can look forward to three key changes!
1. Eveliina Määttä: "Dancing in the Dark"
Eveliina försöker göra en Robin men låter mer som en Madonna pastisch som inte vill lyfta. Egentligen är det inget större fel på låten men det saknas en stark refräng och det känns småtråkig. Sticket innan modulationen sänker tempot ytterligare. Mycket beror på framförande. Ska tilläggas att detta är kvällens ’modernaste’’låt.
Eveliina tries to do a Robyn but sounds more like a static Madonna-pastiche. It’s nothing wrong with the song except that there is no characteristic chorus and it feels a bit boring. The ‘middle eight’ lowers the tempo even if it recovers a bit with the key change. The future of this song depends very much on the performance. This is the most modern song of the evening.
2. Sami Hintsanen: "Täältä maailmaan" (= From here to the world)
Äntligen en klassisk gammaldags schlager. Smäktande smörballad som tilltalar min ’dansbandsgen’. Sami röst har karaktär och kraft. En refräng som fastnar vid första genomlyssningen. Låten byggs upp på traditionellt vis med modulation och pompös orkestrering. Jag kan nästan se dirigenten (Ossi Runne?) framför mig . En perfekt låt för kvällens sista dans.
Good old days! Finally a classic tune. A languorous ballad that appeals to my sentimental heart and reminds of the Johnny Logan era. Sami has a strong and characteristic voice. The chorus sticks like glue from the beginning. The song is built up in a traditional way with key change and a pompous orchestration. In my mind I can see the conductor (Ossi Runne?) in front of the orchestra. A perfect song for the last dance.
3. Tommi Soidinmäki: "Seis!" (=Stop)
Musikallåt med programmerade trummor. Det är nästan så man kan tro att Fredrik Kempe haft ett finger med i spelet. Tommi sjunger med en typisk musikalröst och kan ståta med titeln Årets Tangokung som han erhöll 2004. Låtskrivaren Petri Laaksonen är rutinerad och brukar veta vad som går hem i Finland. Kvällens tredje modulation.
An entry in the musical genre but with programmed drums. Has Fredrik Kempe been involved in this…??? Tommi sings with a typical musical educated voice. He won the title ‘Tango-king’ in year 2004. The composer Petri Laaksonen is well-know and use to know what the Finns like. The third key change of the evening.
4. Saara Aalto: "Blessed with Love"
En ballad som också skulle kunna platsa i en musical. Saara sjunger bra och ska ha all heder åt att hon skrivit låten själv och tagit sig till tävlingen via webbjokerröster. Personligen har lite svårt för denna typ av sockersöta, könlös melodier som verkar hämtade ur en tecknad Barbiefilm.
Another ballad in the musical genre. Saara sings well and she gets credit for composing the song herself. She is also one of three web wild cards in the contest. Personally I have difficulties with these kinds of sweet, asexual melodies which I think suits better in a Barbie cartoon than in Eurovision.
5. Stala & So.: "Pamela"
Om ni somnade till under den förra låten så vaknar ni säkert till när denna Stala & So drar igång sin glamrock. Förebilder sägs vara Slade, T-Rex, David Bowie. Jag tycker det låter mer som en tidig Europe. Rock går som bekant hem i Finland och sjunger killarna bra så är de i final. Jag gillar inte det abrupta slutet och eftersom de anspelar på 70-80-talen så hade låten med fördel kunnat ha en modulation.
If you fell asleep during the last song it’s time to wake up. Stala & So is glam-rock and according to themselves the role models are Slade, T-Rex, David Bowie. I think it’s some kind of ‘heavy-rock-light’ and closer to Europe (from Sweden). Finland is a country of rock and if the guys sing well they will be in the final. I have my doubts about the abrupt ending of the song and if they want to refer to the 70-80ies it would have been great with a key change.
Listen to the songs / Lyssna på låtarna
Source, photos: YLE
0 Comments:
Subscribe to:
Post Comments (Atom)