|
|
---|
Sunday, December 6, 2009
Den 6 december hölls Malena Ernmans enda konsert inför en fullsatt salong. Bakom pianot satt eminente pianisten Bengt-Åke Lundin. Malenas deltagande i Melodifestivalen och Eurovision Song Contest 2009 har helt klart fått en ny publik att besöka det anrika operahuset. Detta verkar också Malena medveten om. Repertoaren var ytterst blandad och lättsam. Den sträckte sig från Grieg, Mozart och Rossini via Gershwin till svensktoppsettan ”Min plats på jorden” och ”La Voix”.
I första akten gör Malena entré i stilettklackar och en vacker, vågad långklänning som både är slitsad, urringad och barryggad. Den får mig att associera till Victoria Silvstedt. Speciellt som hon skämtar om sig själv som en falsk blondin som man inte alltid ska lita på. Hennes lättsamma framtoning torde knappast vara helt vanligt bland internationellt kända operadivor. Vi får bland annat veta att det vore bra att ha en potta på scenen med tanke på vattenkonsumtionen. Den musikaliska höjdpunkten inträffar innan paus när Malena briljerar i Angelinas slutaria ”Non più mesta” ur Rossinis opera Askungen.
I akt två ändras klädseln till byxor och silvertopp med Marilyn Monroes profil på ryggen vilken Malena stolt visar upp. Repertoaren drar åt musikal- och jazzhållet och innehåller bland annat Benjamin Brittens ”Cabaret Songs” och Gershwin. Vi får också höra storyn om hennes kompis George som är transvestit och går, för publiken, ett okänt öde till mötes. Då passar det bra att avsluta akten med William Bolcoms ”Amor” och ”George”.
Malena Ernman har en suverän och mångfacetterande röst och såhär i efterhand kan jag tycka det är slöseri med resurser att hon inte fick möjlighet att briljera med den i Melodifestivalen och Eurovision.
PS: Som kuriositet kan nämnas framförande av Bo Lindes ”Den ängen där du kysste mig” där texten är skriven av Viola Renvall, som verkade i min hemby Kronoby i Finland.
And in English: Stockholm Opera house was sold out today when Malena Ernman performed. Here is my review of the concert.
A new audience has found their way to the opera since Malena Ernman won in Melodifestivalen and participated in Eurovision Song Contest 2009. This is something Malena keeps in mind. The repertoire has a variety from Grieg, Mozart and Rossini via Gershwin to the present number one at the Swedish top chart ”Min plats på jorden” and of course ”La Voix”.
In the first act Malena entered the stage in stiletto high heels and a beautiful, sexy long dress which gives associations to the Swedish model Victoria Silvstedt . She is joking about being a fake blonde and has a playful dialogue which must be very unusual among internationally famous opera divas. My personal musical highlight appears just before the break when Malena in a brilliant way sings the Angelina’s aria ”Non più mesta” from Rossini’s opera Cinderella.
In act two the dress is changed into trousers and a glittering silver top with Marilyn Monroe profile on the back. The repertoire is close to musical and jazz including Benjamin Britten’s ”Cabaret Songs”, Gershwin and William Bolcom.
Malena Ernman has a superb and multi-faceted voice. It’s a pity that she could not show off more during Melodifestivalen and ESC.
Konsertens repertoar:
Edvard Grieg:
- Det syng, Blåbaer-Li, Vond Dag, Ved Gjaettle Bekken ur Haugtussa
Bo Linde:
- Äppeträd och päronträd
- Den ängen där du kysste mig
Wolfgang Amadeus Mozart:
- Susannas aria, ”Deh vieni non tardar”, ur operan Figaros bröllop
Georg Friedrich Händel:
- Almirenas aria ”Lascia ch’io pianga” ur operan Rinaldo
Gioacchino Rossini:
- Angelinas slutaria ”Non più mesta” ur operan Askungen
PAUS
Benjamin Britten:
- Cabaret songs: Tell me the truth about love, Funeral blues, Johnny, Calypso
Friedrich Hollaender:
- Nimm dich in acht vor blonden Frauen
- Ich bin von Kopf bis Fuss auf Liebe eingestellt
George Gershwin:
- Lorelei, Slap that base
William Bolcom:
- Amor, George
Extra nummer:
”Min plats på jorden” och ”La Voix”.